ОСНОВНА ЦЕЛ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯ ПРОЕКТ СЕ ОПРЕДЕЛЯ : РЕАЛИЗИРАНЕТО НА СИНХРОН И СИНЕРГИЧЕН ЕФЕКТ ОТ ДЕЙСТВИЯТА НА СТОПАНСКИЯ ФАКУЛТЕТ НА ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ“ И ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА БИЗНЕСА В ПРОЦЕС НА АДАПТИРАНЕ НА СИСТЕМАТА НА ОБУЧЕНИЕ ВЪВ ФАКУЛТЕТА И КАЧЕСТВАТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОДУКТ КЪМ ЗАДОВОЛЯВАНЕ НУЖДИТЕ НА БИЗНЕСА, ДИНАМИКАТА НА ПАЗАРА НА ТРУДА И ПОВИШАВАНЕ ПРИГОДНОСТТА ЗА ЗАЕТОСТ.
Главна цел на проекта за постигане на синергичен ефект от взаимодействието между Стопанския факултет при ЮЗУ“Н.Рилски“ и бизнеса в Благоевград за повишаване конкурентоспособността и адаптиране подготовката на студентите към нуждите на активния бизнес за постигане на пригодност за заетост, ръст на заетостта и повишаване на производителността на труда на заетите в полза на решаване на регионални икономически проблеми, ускорено социално включване и подобряване качеството на живот. Цели се укрепване на отношенията и насърчаване на диалога между институциите. Институционализирането на тези взаимоотношения има за цел създаването на устойчиви връзки и участието на работодатели и институции на трудовия пазар в съвместно предефиниране и актуализиране учебните програми по основни дисциплини за развитие на европейска рамка от умения и компетенции с цел гарантиране на географска и професионална мобилност, за превръщането им във форум за нови идеи чрез привличане на експерти. Цели се създаването на бенчмарк-модел за партньорство за други градове, които проявяват интерес от насърчаване на икономическото развитие чрез такива видове партньорства. Основната цел, която стои пред партньорството между ЮЗУ „Неофит Рилски“ и БТПП-Благоевград като представител на активния бизнес е насърчаване на дългосрочен расте и просперитет на Благоевградска област.
СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ ПО ПРОЕКТА:
Като такива пред реализирането на проекта могат да бъдат формулирани:
- Институционализиране на взаимоотношенията между представители на бизнеса в лицето на БТПП и Стопанския факултет чрез подписване на меморандум взаимноизгодно партньорство с цел разчитане на социалната поръчка на пазара на труда към качеството на образователния продукт на факултета и равнището на пригодност за заетост. В тези активни мрежи ще бъдат включени и представители и на местната власт за самоуправление с цел участието на академичния състав и студентите във формиране на регионални политики и стратегии за развитие и решаване на местни проблеми на икономическото развитие и пазара на труда.
- Формулиране заявката на бизнеса към качествата на образователния продукт на Стопанския факултет чрез участие в анализа на качеството на подготовката на студентите по специализирани учебни дисциплини,преподавани пред преобладаваща част от специалностите във факултета, в контекста на европейски стандарти за притежавани умения и компетенции. Тази заявка ще бъде осъществена в условията на открит конструктивен диалог на база алгоритъм за разработване, апробиране и прилагане на актуализирани и ново разработени учебни програми.
- Създаване и апробиране на обновяеми образователно-информационни модули по основните учебни дисциплини с прилагането на възможностите на електронно обучение за трансфер на знания, прилагане на интерактивни и други съвременни методи. Ще бъдат предложени задължителни за ползване източници, но и богат информационен ресурс на специализирано знание, самоподготовка и възможност за проверка на усвоените знания. Апробирането на системата на обучение по тези програми ще се осъществи в реална работна среда по време на производствени тематични екскурзии, стажове.
- Реализиране от страна на академичния състав за участниците в бизнеса на лекции, семинари и обучения по избрани от тях теми, касаещи актуални проблеми на международния бизнес, комуникации, бизнес етиката, маркетинга и др.
ЦЕЛЕВИ ГРУПИ:
- СТУДЕНТИ
- ПРЕПОДАВАТЕЛИ В СТОПАНСКИЯ ФАКУЛТЕТ НА ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ“-БЛАГОЕВГРАД
- ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕСТНИЯ БИЗНЕС И МЕСТНИ ВЛАСТИ
ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРОЕКТА
Системата на висшето образование играе особено важна роля за гарантиране успешна реализация, подобряване качеството на живот и засилено социално включване чрез висока степен на информираност и система от умения и познания. Необходимо е студентите да притежават добра теоретична подготовка и разнообразни практически умения и навици за прилагането им на практика в процеса на висшето образование. От това произтича и обществената отговорност на висшето образование и научните изследвания , които не трябва да бъдат насочени към краткотрайните нужди на пазара на труда, а да бъдат в състояние да отговорят на дългосрочните промени в развитието на икономиката и на пазара на труда. Глобалните икономически технологии и социалните промени изискват по-висококвалифицирана работна ръка, по-високо качество на образователния продукт чрез повдигане качеството на преподаване и живот. Необходимостта от активен обществен дебат по адаптирането на образователният продукт към нуждите на динамичния трудов пазар е предпоставка за поставяне фундаментите на сътрудничество и диалог между висшето образование и бизнеса с цел отговаряне на предизвикателствата , които конкуренцията на глобалните пазари отправя към него. Придаването на европейски измерения на образователния продукт на Стопанския факултет е в съответствие със Стратегията за утвърждаването му като водещ изследователски център за обществено-значими проблеми в структурата на ЮЗУ „Неофит Рилски“, Стратегията на ЕС „Европа 2020“