ОСНОВНА ЦЕЛ НА ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИЯ ПРОЕКТ СЕ ОПРЕДЕЛЯ : РЕАЛИЗИРАНЕТО НА СИНХРОН И СИНЕРГИЧЕН ЕФЕКТ  ОТ ДЕЙСТВИЯТА НА СТОПАНСКИЯ ФАКУЛТЕТ НА  ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ“  И ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА БИЗНЕСА В ПРОЦЕС НА  АДАПТИРАНЕ НА СИСТЕМАТА НА  ОБУЧЕНИЕ  ВЪВ ФАКУЛТЕТА И КАЧЕСТВАТА НА ОБРАЗОВАТЕЛНИЯ ПРОДУКТ КЪМ  ЗАДОВОЛЯВАНЕ НУЖДИТЕ НА  БИЗНЕСА, ДИНАМИКАТА НА ПАЗАРА НА ТРУДА И ПОВИШАВАНЕ ПРИГОДНОСТТА ЗА ЗАЕТОСТ.

Главна цел на проекта за постигане на синергичен ефект от взаимодействието между Стопанския факултет при ЮЗУ“Н.Рилски“ и бизнеса в Благоевград за повишаване конкурентоспособността и адаптиране подготовката на студентите към нуждите на  активния бизнес за постигане на пригодност за заетост, ръст на заетостта и повишаване на производителността на труда на заетите  в полза на решаване на регионални икономически проблеми, ускорено социално включване и подобряване качеството на живот. Цели се  укрепване на отношенията и насърчаване на диалога между институциите. Институционализирането на тези взаимоотношения има за цел създаването на  устойчиви връзки и участието на  работодатели и институции на трудовия пазар в съвместно предефиниране и актуализиране учебните програми по основни дисциплини за развитие на европейска рамка от умения и компетенции с цел  гарантиране на географска и  професионална мобилност, за превръщането им във форум за нови идеи чрез привличане на експерти. Цели се създаването на бенчмарк-модел  за партньорство за други градове, които проявяват интерес от насърчаване на икономическото развитие чрез такива видове партньорства. Основната цел, която стои пред партньорството между  ЮЗУ „Неофит Рилски“ и БТПП-Благоевград като представител на активния бизнес е насърчаване на дългосрочен расте и просперитет на Благоевградска област.

СПЕЦИФИЧНИ ЦЕЛИ ПО ПРОЕКТА:
Като такива  пред реализирането на проекта могат да бъдат формулирани:

  1. Институционализиране на взаимоотношенията между представители на бизнеса в лицето на БТПП и Стопанския факултет чрез подписване на меморандум взаимноизгодно партньорство  с цел разчитане на социалната поръчка  на пазара на труда към качеството на образователния продукт на  факултета и  равнището на пригодност за  заетост. В тези  активни мрежи ще бъдат включени и представители и на местната власт за самоуправление с цел участието на  академичния състав и студентите във формиране на регионални политики и стратегии за развитие и решаване на местни проблеми на икономическото развитие и пазара на труда.
  2. Формулиране заявката на бизнеса към качествата на образователния продукт на Стопанския факултет чрез участие в анализа на качеството на подготовката на студентите по специализирани учебни дисциплини,преподавани пред преобладаваща част от специалностите във факултета, в контекста на европейски стандарти за притежавани умения и компетенции. Тази заявка ще бъде осъществена в условията на открит  конструктивен диалог на база  алгоритъм за разработване, апробиране и прилагане на актуализирани и ново разработени учебни програми.
  3. Създаване и апробиране на  обновяеми образователно-информационни модули по основните учебни дисциплини с прилагането на възможностите на  електронно обучение за трансфер на знания, прилагане на интерактивни и други съвременни методи. Ще бъдат предложени задължителни за ползване източници, но и богат информационен ресурс  на специализирано знание, самоподготовка и възможност за проверка на усвоените знания. Апробирането на системата на обучение по тези програми ще се осъществи в реална работна среда по време на производствени тематични екскурзии, стажове.
  4. Реализиране от страна на академичния състав  за участниците  в бизнеса на лекции, семинари и  обучения по избрани от тях теми, касаещи актуални проблеми на международния бизнес, комуникации, бизнес етиката, маркетинга и др.

ЦЕЛЕВИ ГРУПИ:

  • СТУДЕНТИ
  • ПРЕПОДАВАТЕЛИ В СТОПАНСКИЯ ФАКУЛТЕТ НА ЮЗУ „НЕОФИТ РИЛСКИ“-БЛАГОЕВГРАД
  • ПРЕДСТАВИТЕЛИ НА МЕСТНИЯ БИЗНЕС И МЕСТНИ ВЛАСТИ

ОБЩА ИНФОРМАЦИЯ ЗА ПРОЕКТА
Системата на висшето образование играе особено важна роля за гарантиране успешна реализация, подобряване качеството на живот и засилено социално включване чрез висока степен на информираност и система от умения и познания. Необходимо е студентите да притежават   добра теоретична подготовка  и   разнообразни практически умения и навици за прилагането им  на практика  в процеса на висшето образование. От това произтича и обществената отговорност  на висшето образование и научните изследвания , които не трябва да бъдат насочени към краткотрайните нужди на пазара на труда, а да бъдат в състояние да отговорят  на дългосрочните промени в развитието на икономиката и на пазара на труда. Глобалните икономически технологии и социалните промени изискват по-висококвалифицирана работна ръка,  по-високо качество на образователния продукт чрез повдигане качеството на преподаване и живот. Необходимостта от  активен обществен  дебат по адаптирането на  образователният продукт към нуждите на динамичния трудов пазар  е предпоставка за поставяне фундаментите на сътрудничество и диалог между висшето образование и бизнеса с цел отговаряне на   предизвикателствата , които конкуренцията на глобалните пазари отправя към него. Придаването на европейски измерения на образователния продукт на Стопанския факултет е в съответствие със Стратегията за утвърждаването му като водещ изследователски център за обществено-значими проблеми в структурата на  ЮЗУ „Неофит Рилски“, Стратегията на ЕС „Европа 2020“